Wat fotojournalistiek kan betekenen: ‘Pursuit of the Shot’

Op donderdagavond 24 november loop ik in De Hallen van Amsterdam. Ik ben door Canon uitgenodigd voor een speciale avond met als thema ‘Pursuit of The Shot’. Ik wil je vertellen wat mij het meest is bijgebleven. Dit is met name: een uitleg over de waarde en impact van fotojournalistiek, wat een foto tot een foto met een verhaal maakt, maar ook wat fotojournalist Joe Penney vertelt over interactie. Lees je mee?

De ruimte oogt wat donker, maar vriendelijk. Er staan hapjes op de tafels en ik krijg meteen wat te drinken aangeboden. Tijdens de presentatie luistert iedereen aandachtig. Ook ik luister met plezier naar foto-editor Gabrielle Fonseca Johnson en fotojournalist Joe Penney van agentschap Reuters. De vraag ‘wat maakt een foto tot een foto met een verhaal’, staat vanavond centraal.

Pursuit of ‘The Shot’
Professionele fotografen streven naar ‘hét shot’. Maar wat wordt hier precies mee bedoeld? Ten eerste de foto die een verhaal vertelt, je het gevoel geeft dat je er zelf bij was en die je emoties aanwakkert. Maar ook: de foto die alle feiten vastlegt, leidt tot discussies, vragen oproept en jouw perspectief kan veranderen.

“When editing I’m looking for stories that show something unexpected or make you reflect about the world and your place within it. Beautiful or powerful images that once you have seen, stay with you.” –Gabrielle Fonseca Johnson

Het woord dat ik deze avond nogal vaak heb gehoord, is het woord ‘perspective’. Gabrielle vertelt hoe bijzonder zij het vindt vanuit hoeveel verschillende perspectieven een verhaal verteld kan worden. Als editor zoekt ze naar verhalen die iets onverwachts vertellen of die je laten nadenken over de wereld en jouw plaats hierin.

Pursuit_of_the_Shot (11 van 53).jpg

Interactie
Joe vertelt hoe belangrijk hij het vindt dat als iemand naar een foto kijkt, dat degene een gevoel van betrokkenheid voelt. Daarom kiest Joe er soms voor om de mensen in de foto naar de camera te laten kijken. “It’s about the interaction between you and the subject”, legt Joe uit. Veel fotografen zouden dit nooit doen, omdat zij liever een moment vastleggen waarin een situatie of interactie tussen personen op de foto zelf plaatsvindt.

“I want the viewers to see the similarities between the subject in the picture and themselves, despite the differences that may exist.” –Joe Penney

Het mooiste van het vak vindt Joe dat hij eigenlijk twee kanten van het leven van bepaalde mensen leert kennen: wat betreft hun Protection-kant en hun Tender-kant. Hij verwoordde het zelf erg mooi. Zo mooi, dat ik eigenlijk zelf niet zo goed weet hoe ik dit precies aan jullie moet uitleggen. Maar ik doe een poging: een kant die iemand liever niet van zichzelf laat zien én een kant die heel tender (teder, liefhebbend? Bestaat hier een juiste vertaling voor?) is.

Street art expositie
Ik ben zo gefocust tijdens de presentatie, dat ik nauwelijks om me heen kijk. Het enige wat me af en toe opvalt, is het geluid van het klappen van een spiegeltje van een spiegelreflexcamera.

Als er één ding is wat mij ook erg is bijgebleven, is het dat een foto pas écht gelukt is als je er niks bij hoeft te vertellen. Enkel en alleen kijken, waarnemen en nadenken, zou genoeg moeten zijn om het verhaal te zien. Aan de hand van een street art expositie met foto’s gemaakt in Kaapstad, Zuid Afrika, laat Joe Penney een indrukwekkend verhaal zien.

pursuit_of_the_shot-39-van-53
Namelijk ‘the legacy of the Dutch language and its place in the future of the Rainbow nation.’ Zuid-Afrika bestaat uit veel verschillende volken en wordt daarom ook wel Regenboognatie genoemd. De foto’s geven een blik op de stijgende culturele iconen uit de Afrikaans-sprekende gemeenschap in Kaapstad. Kaapse kleurlingen is namelijk de grootste groep die Afrikaans spreekt. Het verhaal focust zich op een paar inwoners uit Kaapstad die Afrikaans spreken en een nieuwe definitie teweegbrengen van de betekenis van de taal.

Indrukwekkend
Zodra de presentatie voorbij is, krijgen we een korte rondleiding door de Hallen in Amsterdam waar de foto’s op originele manieren gepresenteerd staan. Erg indrukwekkend. Gabrielle en Joe geven nog extra uitleg bij de foto’s en beantwoorden vragen. Uit nieuwsgierigheid vraag ik aan Joe waar de interesse voor journalistiek en fotografie vandaan komt.

              Fotojournalist Joe Penney staat voor één van zijn foto’s in een creatieve uitvoering

Zijn antwoord? Hij begint te stralen en wijst naar zijn moeder die iets achter hem staat. Zijn moeder doet een stapje naar voren. “My mother studied journalism”, zegt hij. En zijn moeder zegt: “And his grandfather was a photographer”. Hij is er dus deels mee opgegroeid en van jongs af aan beviel dat al goed.

Pursuit_of_the_Shot (53 van 53).jpg
Kortom heb ik een boeiende, leuke én leerzame avond gehad. En voelde ik me vereerd dat ik van Canon hierbij mocht zijn.

Liefs, Dee

Advertenties

3 gedachtes over “Wat fotojournalistiek kan betekenen: ‘Pursuit of the Shot’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s